dr Iwona Sowińska-Fruhtrunk

dr Iwona Sowińska-Fruhtrunk, dyrygent i teoretyk muzyki, adiunkt w Katedrze Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, pełnomocnik Rektora ds. Ewaluacji Jakości Działalności Naukowej AMKP. W latach 2002-2010 była dyrygentem asystentem w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Była kierownikiem projektu badawczego PRELUDIUM 11 Narodowego Centrum Nauki: Reprezentacja muzyczna we współczesnej estetyce, filozofii i semiotyce. Twórczość Arnolda Schoenberga wobec kategorii reprezentacji. Obecnie jest jedną z głównych wykonawczyń polsko-litewskiego projektu badawczego DAINA1 Music of Change: Expression of Liberation in Polish nd Lithuanian Music before and after 1989, finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki. W 2020 roku otrzymała Nagrodę Prezesa Rady Ministrów za wyróżniającą się rozprawę doktorską przygotowaną pod kierunkiem prof. dr hab. Teresy Maleckiej i obronioną w 2019 roku. Jest autorką monografii Arnold Schönberg. Oblicza mimesis i reprezentacji muzycznej, która ukazała się w 2021 roku.

Arystoteles – Agamben – Deleuze: wokół idei potencjalności w sztuce

Streszczenie:

Giorgio Agamben twierdzi, że „Każde napisane dzieło może być traktowane jak prolog […] dzieła nienapisanego, które pozostaje takim z konieczności, gdyż następujące po sobie dzieła przedstawiają jedynie jego łupiny lub maski pośmiertne”. Na podstawie polemiki włoskiego filozofa z Arystotelesem zamierzam rozpatrywać potencjalność jako możliwość przejawiającą się w trzech obszarach: aktualności, suwerenności i immanencji. Omówieniu zostanie poddana także krytyka heideggerowskiej metafizyki negatywności, pojęcie „doskonałej potencji” Awicenny, poiesis jako doświadczenie potencjalności oraz deleuzjańskie rozróżnienie wirtualności i aktualności. Na tej podstawie zostaną zadane pytania o uwikłanie sztuki w meandry tej idei – od relacji i dialogu aż do nadmiaru.