Paweł Siek

Paweł Siek – kompozytor, urodził się w maju 1993 roku w Lublinie.
Studiował kompozycję w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. dra hab. Wojciecha Widłaka (2012–2018), Konserwatorium Muzycznym w Mediolanie w klasie doc. Alessandro Solbiatiego (2013–2014) i w University of Louisville School of Music (2017) u prof. Steve’a Rouse’a i dra Krzysztofa Wołka. Kompozycji elektroakustycznej uczył się u prof. dra hab. Marka Chołoniewskiego w Akademii Muzycznej w Krakowie i dra Krzysztofa Wołka w University of Louisville, tworzył w studiach elektroakustycznych we Lwowie, Krakowie, Louisville i Mediolanie. Od 2019 kształci się w Szkole Doktorskiej AM im. K. Pendereckiego w Krakowie, pod kierunkiem prof. dr hab. Wojciecha Widłaka oraz dra Marcina Pączkowskiego z University of Washington.
Był uczestnikiem kursów i sympozjów kompozytorskich w Narni, Ostrawie, Krakowie, Mediolanie, Louisville, Bratysławie, Mürzzuschlag, Wiedniu, Lwowie, Katowicach i Budapeszcie, konsultował swoje prace m.in. z Alvinem Lucierem, Yannem Robinem, Christianem Wolfem, George E. Lewisem, Alexem Minckiem, Allą Zagaykevych, Zygmuntem Krauze, Martinem Schüttlerem.
Od 2019 roku współtworzy z Marcinem Albertem Steczkowskim i Anną Marią Huszczą Konglomerat Kompozytorski „M4”.
Jego utwory były wykonywane na międzynarodowych festiwalach (m.in.: Melos-Ethos, Warszawska Jesień, Kontrasty, New Music Festival Louisville, Orfeus, isa Musikfestival, La Folle Journée, na Międzynarodowym Festiwalu Kompozytorów Krakowskich) w 16 krajach – przez Hashtag Ensemble, Nostri Temporis, Sinfonię Varsovię, mdi Ensemble, Ensemble U:, Hard Rain Ensemble, Orkiestrę Filharmonii Lwowskiej i in., znalazły się na nagraniach płytowych Sinfonii Varsovii, EnsembleSpectrum, Iwony Glinki i in.
Jest laureatem – m.in. – I nagrody X Konkursu Kompozytorskiego im. Zygmunta Mycielskiego (2019), laureatem programu Discovering Young Composers of Europe (2019), finalistą Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Stanisława Moniuszki na mikrooperę „12 Minut dla Moniuszki” (2019). W 2021 był uczestnikiem rezydencji – pobytu twórczego na Islandii COMPOSER.PL – Agaty Zubel i Michała Moca. Jego utwór – Lignes d’hauntologie / 1949? – uzyskał rekomendację Polskiej Sekcji Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej na Festiwal Światowych Dni Muzyki w Chinach (2021).


#fuoribalconi
W kompozycji wykorzystałem sample z włoskich balkonów z pierwszych dni pandemii – z marca 2020 roku, gdy kultura DJska wyszła na balkony, a loopy zostały wypuszczone w pandemiczną przestrzeń z klubowego podziemia.
W utworze sięgnąłem po DJskie techniki kształtowania materiału muzycznego – przełożone na partię instrumentalną. Eksperymentuję z modulacjami semantycznymi, opartymi o różne, czasem multistabilne, ekspozycje znaczeniowe dźwięków akordeonowych i samplowanych (w taśmie).
Inspiracją dla powstania utworu był cykl Quarantine Diaries na Instagramie Ghenadiego Rotari,
w którym streamował prawykonania pisanych dla niego utworów. #fuoribalconi powstawały podczas pierwszego lockdownu, ale ostatnie nuty były pisane podczas ogólnopolskich protestów w październiku 2020. Ghenadie Rotari prawykonał utwór w live streamie ze swojego mieszkania w Trieście 31.10.2020, jemu też dedykowany jest utwór.