Karolina Dąbek

Akademia Muzyczna w Krakowie

Słucham, to znaczy obserwuję. O korelacji zmysłów w doświadczaniu muzyki

Doświadczanie muzyki jest procesem skomplikowanym, biorą w nim udział nie tylko słuch, ale także wzrok i inne zmysły. Stało się szczególnie wyraźne w muzyce multimedialnej XX i XXI wieku, w której dźwięk intencjonalnie połączony jest z obrazem, ruchem i gestem. Warto zwrócić uwagę na historyczne i kulturowe uwarunkowania w pojmowaniu roli zmysłów: rozróżnienie na zmysły dystansu i kontaktu, szlachetne i prymitywne, odmienne cechy, które przypisujemy każdemu z nich (słuch to otaczanie, subiektywność, bezpośredniość emocji; wzrok to cel lub kierunek, obiektywność, związek z intelektem). Autorka podejmuje próbę analizy i interpretacji współczesnej kompozycji Marcina Stańczyka, Blind Walk (2014-15) na zespół instrumentalny, w którym jeden z tych kanałów zostaje zablokowany – podczas koncertu słuchacze proszeni są o założenie czarnych opasek na oczy.