Anna Chęćka
jest doktorem habilitowanym nauk humanistycznych (filozofia), profesorem w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Gdańskiego, kierownikiem Zakładu Estetyki i Filozofii Kultury. Ukończyła z wyróżnieniem studia pianistyczne w Akademii Muzycznej w Gdańsku a następnie studiowała pod kierunkiem Bernarda Ringeissena w Paryżu jako stypendystka rządu francuskiego. W 2005 roku uzyskała doktorat z filozofii a w 2014 roku – stopień doktora habilitowanego na UMCS w Lublinie. Opublikowała cztery książki: „Dysonanse krytyki” Gdańsk 2008, „Ucho i umysł. Szkice o doświadczaniu muzyki” Gdańsk 2012, „A jak Apollo. Biografia Alfreda Cortota” Warszawa 2019 i „Słuch metafizyczny” Warszawa 2020. Ta ostatnia książka została przetłumaczona na język angielski i wydana przez NIFC jako „Metaphysical Hearing” (Warszawa 2021). Anna Chęćka zajmuje się przekładem z języka francuskiego i angielskiego, ostatnio przygotowała przekład książki „Out of Time. Music and the Making of Modernity” Juliana Johnsona dla wydawnictwa PWM. Współpracuje z Ruchem Muzycznym oraz Muzeum Chopina (cykl autorskich wykładów „Sztuka słuchania. Uchem filozofa”). Obecnie łączy humanistykę z neuroestetyką i neurobiologią. W 2021 roku współredagowała specjalny numer neuroestetyczny czasopisma „Sztuka i Filozofia”, 56/2020 oraz opublikowała kilka artykułów o muzyce i mózgu we współpracy z zespołem badawczym Neurobiology of Music Study Group.
Abstrakt
George Steiner w swoich “Gramatykach tworzenia” pyta o napięcia wokół tworzenia i odkrywania, sięgając przy tym do Platona i jego “Timajosa”. W moim wystąpieniu ożywię kilka pytań zrodzonych na gruncie debaty między platonizmem a nominalizmem we współczesnej filozofii muzyki, skupiając się na dziele muzycznym jako potencjaności odkrywaniej/ tworzonej przez kompozytora a następnie konkretyzowanej przez wykonawcę i słuchacza. Przypomnę rozstrzygnięcia Romana Ingardena dotyczące tego, co w dziele sztuki istnieje in potentia i odniosę się, między innymi, do rozważań Władysława Stróżewskiego na temat wolności i konieczności, których doświadczamy w kontakcie z muzyką.