Anna Rusin

Z wykształcenia teoretyczka muzyki, romanistka i menedżerka kultury. Z wyróżnieniem ukończyła AMKP w Krakowie. Obecnie doktorantka w Szkole Doktorskiej macierzystej uczelni. Dwukrotna stypendystka programu ERASMUS – część studiów muzycznych odbyła w Conservatoire National Supérieur Musique et Danse w Lyonie (Francja) oraz Sveučilište u Splitu (Chorwacja). Koncentruje się na problematyce francuskiej muzyki XX-wiecznej, formach scenicznych oraz związkach muzyki i karnawału.

Opera o piosence i piosenka w operze – L’hirondelle inattendue ­­Szymona Laksa

Szymon Laks (1901–1983) w roku 1965 skomponował swoją jedyną operę L’hirondelle inattendue (Bezdomna jaskółka) do libretta Henriego Lemarchanda, sporządzonego w oparciu o fragment sztuki radiowej Claude’a Aveline’a. Osią fabuły w sztuce Aveline’a są perypetie Dziennikarza i Pilota, którzy przypadkowo lądują na planecie zwierzęcego raju. W wyniku przekształceń literackiego pierwowzoru, w libretcie akcent zostaje przeniesiony na odczytanie sensu płynącego z pojawienia się i nagłego zniknięcia śpiewającej jaskółki-kobiety. W opéra-bouffe Laksa zachodzi zjawisko piosenki w operze oraz opery o piosence, którą uosabia postać Jaskółki. W zaproponowanej interpretacji podjęta zostanie próba rozważenia relacji poza-dziełowych oraz ich wpływu na relacje wewnątrz-dziełowe według ujęcia Mieczysława Tomaszewskiego, w perspektywie zarysowanej tematyki piosenki w operze zgodnie z ustaleniami Joanny Maleszyńskiej.