Girare

Anna Zawadzka-Gołosz — Girare (1985)

Maciej Hałoń (perkusja), Dawid Makosz, Anna Zawadzka-Gołosz (realizacja warstwy elektroakustycznej)

Utwór ten powstał w 1985 dzięki zamówieniu Józefa Patkowskiego – ówczesnego szefa Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia w Warszawie. Realizacji utworu w warszawskim studiu towarzyszyła reżyser dźwięku – Ewa Guziołek-Tubelewicz.
Partia perkusji powstawała z myślą o znakomitym perkusiście krakowskim – Janie Pilchu (utwór został mu dedykowany), stąd spora doza wirtuozerii (również kolorystycznej).
Materiał dźwiękowy taśmy – po części konkretny (efekty nagrywane przez Jana Pilcha),      po części elektroniczny (technika analogowa) – eksponuje niemal obsesyjny ruch wirowo-taneczny, o poetyce analogicznej do dźwiękowego efektu wytwarzanego przez obrotowy ruch marakasów (jakby uchwycenie narracji z wnętrza marakasu); ciągłość i delikatne zakłócanie jej przez obsypujące się, odpadające od osi ziarenka odzwierciedlają punktowe, „drobinowe” faktury dźwiękowe (tytuł
Girare z włoskiego „kręcić”).
W partii perkusji idea ciągłości przechodzi stopniowe ewolucje osiągając niekiedy wysokie poziomy dynamiczne. Obie partie: instrumentalna i taśmy zintegrowane są poprzez współ-koncertowanie.
Utwór był rekomendowany przez Polskie Radio na Trybunę Unesco w Paryżu w roku 1986. Został wielokrotnie wykonany (ok. trzydzieści razy) w kraju i za granicą.