Mateusz Śmigasiewicz

Mateusz Śmigasiewicz urodził się w 1989 roku w Krakowie. Ukończył kompozycję i multimedia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w klasie kompozycji prof. Zygmunta Krauze. Brał udział w kursach kompozytorskich pod kierunkiem wielu kompozytorów i artystów dźwiękowych, między innymi Simona Steen-Andersena, Phillippa Manoury’ego, Johannesa Kreidlera, Marka Andre, Agaty Zubel, Stefana Prinsa, Marca Stroppy, Marty Ptaszyńskiej, Maurizia Sotelo i Ondrzeja Adamka. Mateusz działa twórczo na wielu polach, komponując muzykę kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną oraz muzykę ilustracyjną do filmu i teatru. W 2015 stworzył ilustrację dźwiękową do baletu „Fragments” (reż. Marta Sieczak) mającego swoją premierę na Festival of Performing Arts w Yogyakarcie w Indonezji. Tego samego roku skomponował również muzykę do utworu wideo Anny Orłowskiej, wyświetlanego w ramach FORMY – Festiwalu Sztuk im. Wojciecha Zamecznika. W latach 2015-2016 uczestniczył w programie mikrorezydencji SOCCOS, organizowanych przez A-I-R Laboratory CSW Zamek Ujazdowski oraz DISK (Berlin). W 2016 roku uzyskał wyróżnienie na konkursie „Sinfonietta per Sinfonietta”, organizowanym przez orkiestrę Sinfonietta Cracovia za utwór „Sinfonietta per 13 Archi”. Tego samego roku Mateusz razem z Izabelą Smelczyńską zawiązali zespół wykonujący improwizowaną muzykę elektroniczną Euphonia Pseudolarix, który występował m.in. na festiwalu Musica Privata w Łodzi, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” oraz w ramach Konferencji „Elementi”, organizowanej przez studentów Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2017 roku Mateusz brał udział w programie „Muzyka Naszych Czasów”, w ramach którego jego utwór „Wariacje na fortepian” był wykonywany w sześciu szkołach drugiego stopnia, sześciu akademiach muzycznych oraz w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Utwór został wydany drukiem nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, a jego nagranie, przez wytwórnię DUX. Tego samego roku stworzył również warstwę dźwiękową do instalacji „Stukot” Anny Orłowskiej w ramach wystawy Tłomackie 3/5, organizowanej w Żydowskim Instytucie Historycznym. W 2018 roku jego kompozycje można było usłyszeć w programach festiwali: MFMW „Warszawska Jesień”, ”Musica Privata” w Łodzi oraz w ramach „THE EQUILIBRIUM – new music concert for two organs” w Budapeszcie. W 2019 roku brał udział w projekcie tworzenia sound designu i improwizacji do filmów niemych, organizowanym przez zespół Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble. Tego samego roku premierę miał jego orkiestrowy utwór „Home is elsewhere” w ramach POLIN Music Festivalu. W lipcu 2019 ukazała się płyta wydana przez wytwórnię „Nasze Nagrania”, która zawiera 6 kompozycji na akordeon amplifikowany, w tym utwór Mateusza – „MAGMA 2”, w wykonaniu Ryszarda Lubienieckiego. Wśród wykonawców, z którymi współpracował są m.in.: Dariusz Przybylski, Leszek Lorent, Ewa Liebchen, Tadeusz Wielecki, Ryszard Lubieniecki, Trio Layers, członkowie Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, E-Mex Ensemble (Kolonia), Orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą Marzeny Diakun, Chopin University Modern Ensemble. Utwory Mateusza wykonywane były wielokrotnie w Polsce oraz zagranicą (Ukraina, Włochy, Indonezja, Węgry).