Natalia Białecka

Absolwentka studiów licencjackich z zakresu teorii muzyki w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, gdzie również kontynuuje naukę na studiach magisterskich (pod kierunkiem dr. hab. Tomasza Kienika, prof. AMKL). W macierzystej uczelni jest przewodniczącą Koła Naukowo-Artystycznego Kompozycji i Teorii Muzyki. W kręgu jej zainteresowań naukowych znajduje się muzyka organowa, twórczość Adolfa Friedricha Hessego oraz kompozytorów polskich XX i XXI wieku. W kręgu jej zainteresowań znajduje się również edytorstwo muzyczne.

 

Bez(ruch) w utworach wokalno-instrumentalnych Artura Zagajewskiego

 

Artur Zagajewski (ur. 1978) jest polskim kompozytorem i teoretykiem muzyki związanym zawodowo i artystycznie z Łodzią. Artysta w swojej twórczości czerpie inspiracje z miasta, które go otacza – z jego charakteru, wyglądu i środowiska akustycznego. Zagajewski poszukuje nowych źródeł dźwięku, tworząc również własne instrumenty muzyczne. W swoich kompozycjach często prezentuje brzmienia szumowoszmerowe, a w jego działaniach zauważalne są także przejawy zainteresowań kulturą popularną, w szczególności muzyką rockową. Wokalno-instrumentalne utwory Zagajewskiego prezentują różnorodne podejście do sposobów wyrażania ruchu i akcji. Kompozytor wykorzystuje nowoczesne instrumentarium, efekty pochodzące z codziennego otoczenia a także nieszablonowe podejście do traktowania głosów ludzkich. Podczas wystąpienia autorka przybliża sposoby wyrażania ruchu przez Artura Zagajewskiego, prezentuje spojrzenie kompozytora na organizację czasu w muzyce oraz omawia ją na podstawie wybranych utworów, takich jak: Stabat Mater, Marsz oraz Święty Boże.